Paulustavelsphotos  logo invert

Laos the story 4

HPIM3590 HPIM359102
HPIM3592

De bus gaat om 8 uur weg en rijdt  s’nachts. Wel kan ik me voordat ik met de bus ga nog even douchen. De bus is overvol er zitten mensen op plastic stoeltjes in het pad. Om de 2 uur een plas pauze en om 1 uur s’nachts kom je op een marktje wat open is voor de bussen. En om 5.30 uur worst je dan gedropt in Pakse. Dat er ’s ochtends nog troostelozer uitziet dan overdag. Het Phonsovan guesthouse is de grootste misser van deze reis maar ik moet even slapen.

HPIM362402

Als ik door de stad loop en langs de Mekong speelt het steeds door m’n hoofd dat ik hier weg moet.

HPIM3612 HPIM360802 HPIM361402

Ik besluit dus om te gaan zoeken waar ik de boot kan nemen naar Dong Kong eiland. De man die je volgens de Lonely Planet moet hebben is onbekend in Pakse. Ik weet het zeker want ik kom Jorg en Patricia tegen en die zijn ook aan het zoeken en vinden hem ook niet. Met dit Nederlandse koppel ga ik verder op onderzoek uit. We komen er achter dat er morgen een boot zal gaan die bij de aanlegsteiger ligt.  Dus daar gaan we voor. We hebben altijd nog genoeg tijd om bij de bus te komen die om 10 uur vertrekt. Gelukkig gaat er een boot die morgen en  hebben we weer een mooie tocht voor de boeg.

HPIM362802 HPIM3625

Bij een dorpje wat we in de middag bereiken zijn in eens alle mensen van de boot verdwenen. Alleen de buitenlanders zijn over en we weten niet eens waar we zijn. Dus verwarring  al om. Als er 2 bootsjongens met een motor teug komen blijkt dat we nog  verder moeten. Ze willen eerst geld voor het 1ste stuk en dan voor het 2de  stuk Nou mooi niet pas als we op Dong Kong zijn krijgen ze geld. Met een  busje naar Mr. Pon in Muang Kong . Waar ik weer op Fatma en Hidde stuit.  Hier moet ik blijven want het is een goed hotel volgens hen.

HPIM364602

Dat is zeker waar alleen krijg ik last van een voedsel/alcohol vergiftiging en loop ’s nachts helemaal leeg. Ik voel me te slecht om met de tour mee te gaan naar Don Det en de dolfijnen. Dus blijf ik maar in m’n kamer en drink veel water en in de middag een colaatje. Eten valt nog niet echt goed misschien morgen weer wat beter.  Goed zo ik ben sterk genoeg om vandaag mee te gaan met de tour. Het is een  hete dag en volgens mij heb ik koorts maar drinken en doorgaan. De tour gaat langs 2 watervallen waarvan 1 de grootste is in de Mekong en een wandel tour over Don Det eiland. En dat door die hitte. Tegen een uur of 4 gaan we met een bootje op zoek naar de Mekong dolfijnen.

HPIM366202 HPIM367302

Ja hoor we komen ze tegen en kijken een  uurtje. Er zijn niet veel van deze dolfijnen over omdat er wel met  dynamiet in de Mekong wordt gevist. In het hotel eten en pakken morgen ga ik naar Cambodja.