paulus travels
Apenstaartje03

Mijn Reis naar Marsa Alam Egypte 10-5-2007 tot 24-5-2007

Een beetje schuldig voelde ik me wel toen ik donderdag 10 mei naar Egypte vertrok om  mijn 50ste verjaardag alleen te vieren. Het was me duidelijk geworden dat  familie en vrienden graag samen met mij zouden hebben gevierd. Maar ze  zijn altijd weer blij voor mij als ik weer nieuwe avonturen ga meemaken.  Dus laten ze me gaan. Dank jullie wel.
Dus mijn schuldgevoel is het enige wat ik bij de douane heb achter gelaten en ben vol goede moed  vertrokken.
Vlucht HV 551 naar Marsa Alam vertrekt donderdag 10 mei om 14.30 uur

egypte_marsa_alam_0102

vlucht HV 551

De vlucht en transfer naar het duik kamp Awlad Baraka verlopen voorspoedig. Om ongeveer tien uur  wordt ik welkom geheten door Mido, na een korte introductie en wat eten zoek ik moe maar voldaan mijn hut/tent nr. 18 op. Het licht is tot 24.00 uur aan en dan gaat de generator uit. Dus chill. Ik neem een glaasje  wodka, meegebracht uit Nederland. Op het Internet had ik gelezen dat er geen bier te koop was in het kamp. Om half een val ik moe maar vol verwachting in slaap.

Vrijdag 11 mei word ik om 6.30 wakker en loop  wat door het kamp. Zo ís ochtends is het nog lekker koel en de zon nog  niet te sterk. Bij de bar bestel ik een kopje koffie. Ik ben zoals elke ochtend de eerste. Even in alle rust een kopje koffie en sigaretje en dan  de rest van het ochtend ritueel afwerken. Vanaf 7.30 uur wordt iedere morgen het ontbijt geserveerd. Het ontbijt bestaat uit broodjes, eitjes,  meloen, tomaten/komkommers, pannen koekjes en jam en dat alles vers en  zeer smaakvol.
Deze dag ga ik niet duiken, aangezien ik nog moe en  stijf ben van de reis. Dus wat chillen op het strand en wennen aan de hitte.

egypte_marsa_alam_02 egypte_marsa_alam_03_1
egypte_marsa_alam_03_2 egypte_marsa_alam_03

Rond 12 uur is het ongeveer 37 graden Celsius. Alle duikers zijn weg met de boten dus alle tijd om met de mensen van het strand kennis te maken. Ook kan ik vandaag lekker uitpakken en alles organiseren in mijn hut, ik blijf hier ten slotte twee weken.

006 egypte marsa alam 06 007 egypte marsa alam 0702

oh geiten in het kamp?

009 egypte marsa alam 0902 010 2egypte marsa alam 10 2
015 egypte marsa alam 15 014 egypte marsa alam 14

Ik vul nog wat formulieren in ten  behoeve van het duiken en huur een trim vest, verder heb al mijn eigen  duik spullen bij me. Het is erg makkelijk kennis te maken met mensen, want  ze komen me begroeten en heten me hartelijk welkom.

010 3egypte marsa alam 10 3 010 5egypte marsa alam 10 502

Volleybal en Julienne als scheidsrechter

Ze willen meteen weten waar je vandaan komt. En Amsterdam blijkt toch iedere  keer weer een schot in de roos. Oh uit Amsterdam, coffeeshops zus en zo. Ja, ja en ik laat hen de goodies zien. En dan is het habibi (vriend) en  dan ben je een vriend voor het leven. Ďs Avonds in het kamp wordt iedere  dag het diner geserveerd. Tijdens het diner schuif ik aan bij DaniŽl en Rodrico twee Duitse duikers. Ik hoor ze wat uit over de gang van zaken en  hun ervaringen tot nu toe. Ze maken me nog nieuwsgieriger naar wat deze vakantie zal gaan brengen. Ik drink nog een glaasje wodka en tegen 23.30 val ik vredig in slaap.

Zaterdag 12 mei, Yeah. Het duiken  begint.

004 1egypte marsa alam 04 1 004 3egypte marsa alam 04 3

verzamelplaats voor boot duiken en duiken met zodiak s

We gaan met de zodiak ( opblaasbare rubberboot met motor)  ongeveer 4 minuten verder op, naar Erg Torfa. Eerst maak ik een check duik. Alles gaat goed dan nog een skill oefening en de groep onder begeleiding van Ossama duikt verder. Wat een koralen en wat veel vis zit hier het is overweldigend. Na de eerste duik terug naar het duik centrum en nieuwe flessen halen. Dan nog een tijdje rusten en weer op weg naar site twee Torfa Miky. De beide duiken verlopen zonder problemen en we  vertrekken weer naar het duikcentrum. Hier staan grote tonnen zoet water  klaar om onze spullen van zout te ontdoen.

179 egypte marsa alam 17902

Dus lekker chillen op het strand en aan de bar. Een beetje voor me uit starend bedenk ik me dat ik me zeer  op mijn gemak voelde tijdens de eerste twee duiken. Ossama bedankt. Als het zo blijft gaan met duiken en de sites overal zo mooi zijn, dan zal ik  nog heel wat kippenvel momenten mee gaan maken vrees ik. De groep waar duikers waarin ik beland ben is erg gezellig en iedereen kletst met iedereen. Over het algemeen komen er op Camp Awlad Barraka duikers met redelijk wat ervaring. Onze groep heeft een paar advanced open water duikers, duik meesters en zelfs een duik instructeur. Dus Paulus goed  opgelet van deze lieden kan je veel leren. Ik wil vooral werken aan het perfectioneren van mijn drijfvermogen, en leren mijn armen minder te gebruiken tijdens het duiken. Mijn armen gebruik ik te veel, dat komt door mijn waterpolo verleden.

Zondag 13 mei gaan we er weer op uit met de zodiak en bezoeken we sites die niet al te ver weg liggen. Marsa  Tondobay, Chick Point en Erg Tondobay. De eerste duik brengt ons naar  dertig meter zodat de volgende goed volbracht kunnen worden. De eerste  duik is altijd de diepste, de tweede iets minder diep enzovoort. Veiligheid staat voorop bij Aquarius Dive Club. Bij aanvang van deze reis heb ik 59 duiken gelogd. Deze duiken heb ik op verschillende plaatsen  gemaakt, Gozo (Malta), Bentota (Sri Lanka), Krabi, Koh Tao, Similan Islands (Thailand) Sharm El Sheik (Egypte) en Hong Kong (China).
Niet alleen het vieren van mijn verjaardag is prioriteit maar ook het verbeteren van mijn duik techniek. Dus Ďs avonds na het duiken bedenk ik wat ik de volgende dag kan proberen te verbeteren. De temperatuur van het  water is 26/27 graden Celsius en dus warm genoeg om in mijn shorty te duiken. Ik gebruik 6 kg lood. De avonden na het duiken worden steeds gezelliger. Na de laatste duik een deco biertje en gezellig eten met Daniel en Rodrico. Zij vertellen me over het duiken in Duitsland wat ze  regelmatig doen. Zij duiken daar in meren en gaan nog vies diep ook, soms  wel tot zestig meter met gewone lucht. Vooral de temperatuur van het water  is schrikbarend : 4 graden Celsius. Zo geven ze me ook drijfvermogen tips die ik tijdens het duiken kan oefenen. Hun advies is, zoek een diepte uit  en probeer volkomen horizontaal in het water te liggen. Armen gekruist  voor de borst en blijf op dezelfde diepte. Zwem rustig ademhalend verder.  Door af en toe iets meer lucht dan normaal te inhaleren stijg je ongeveer 1 a 2 meter. En als je iets meer uitademt dan normaal zak je 1 a 2 meter.  Ik heb deze les goed volbracht en de rest van de vakantie ging het steeds beter. Ook hoefde ik mijn armen minder te gebruiken.
Maandag 14 mei gaan we met de kleine grote boot naar Marsa Samadai en Torfu Saif. Beide duiken zijn weer top, koraal en vis in overvloed. Het is eigenlijk  allemaal te mooi om waar te zijn. Ik ben dan wel stoned maar met mijn nieuwe bril zie ik alles zoals het hoort te zijn. Tussen beide duiken gaat  ineens de scheepshoorn. Yes, de kapitein heeft dolfijnen gesignaleerd. Een  aantal mensen van de groep schiet meteen in de zodiak en laten zich  vlakbij de dolfijnen afzetten. Ze hebben daar een top tijd en zwemmen 15  minuten met ongeveer 15 dolfijnen. Ik sla het hele schouwspel vanaf de boot gade. Ik bedenk me wel dat de volgende keer als de scheepshoorn gaat, ik meteen in mijn wetsuit schiet en mijn spullen pak om als eerste in de zodiak te springen. Als ze terug komen praten ze honderd uit over de  kunstjes die de dolfijnen doen. De groep waarin ik zit is geweldig, Prinses DaniŽlle, Thomas, DaniŽl, Rodrico, Achmed en onze duikmeester  Mido. Alles gaat relaxed en wel overwogen, en genoeg tijd om geintjes te  maken. Op de weg terug besluit ik nog een nacht duik te maken bij het huis rif. Tegen acht uur gaan we het water in. DaniŽl en Rodrico zijn buddyís  en Tranquillio ( een duiker die bij het kamp hoort) begeleidt mij. Ik heb voordat ik weg ging mijn ogen laten meten en aan de hand van die gegevens een duikbril op sterkte gekocht ( Dubbel focus). Overdag is het allemaal goed met de duikbril maar tijdens deze nacht duik beslaat mijn linker glas steeds. En door de dubbel focus is het ook lastig om je weg goed te kunnen vinden. Ik voel me helemaal niet op mijn gemak. Ik leg het Tranquillio uit en we gaan terug en na 28 minuten beŽindigen we de duik. Jammer maar  helaas geen nacht duiken meer voor mij. Terug met mijn duikbril naar Aqua Diving Amsterdam. ĎS avonds wordt ik uitgenodigd om een wijntje te drinken  in Camp Deep South, dit duikerskamp ligt vlak achter ons. Danielle, Isiaan(manager van Camp Awlad Baraka, Jamil (manager camp Deep South) zijn  er al.
We drinken een voortreffelijk glaasje en roken enkele kruiden  sigaretjes of meer. Ik moet gaan slapen zeggen ze want de bus naar Luxor  vertrekt morgen ochtend om 3.30 uur.

Ik ben onrustig en slaap eigenlijk niet. Om 3.15 uur hoor ik een bus aankomen en ga even kijken of  het voor mij is. Ja dus, ik snel terug en neem de verkeerde hut. Het is de  hut van DaniŽlle, we schrikken ons beide een rolberoerte. Ik  verontschuldig me, pak mijn spullen en ga de bus in. Helemaal leeg die  bus. We gaan naar twee hotels om de bus vol te laden met Italianen, die geen engels spreken. Ik kan dus lekker slapen. De reis gaat eerst naar  Safaga, waar alle bussen verzamelen om als aan een lint naar Luxor te vertrekken.

021 egypte marsa alam 21 022 egypte marsa alam 22

Dit gaat altijd zo sinds een aanslag op een bus toeristen. Marsa Alam ligt maar 3 Ĺ uur van Luxor verwijderd, doordat we eerst naar Safaga moeten duurt de reis 7 uur. Aangekomen in Luxor gaan we naar de Tempel van Karanak gevolgd door een  bezoek aan een papyrus fabriek. Bij de tempel krijg ik een eigen chauffeur  met auto en een engels sprekende gids. Goed geregeld dacht ik zo. In de tempel van Karnak laat mijn gids mij de mooie plekjes zien, verteld er wat over en laat mij dan lekker fotograferen.

024 egypte marsa alam 24 025 egypte marsa alam 2502
029 egypte marsa alam 29 051 egypte marsa alam 51
033 egypte marsa alam 33
050 egypte marsa alam 50

De papyrus fabriek is leuk maar  geef mij maar tempels. Het is al tegen 12.30 uur en ik krijg honger. Dat  komt goed uit want ze brengen mij naar Hotel Residence te Luxor waar ik de lunch zal gebruiken en een biertje natuurlijk. Het eten is hier wel erg  uitgebreid.

060 egypte marsa alam 60
059 egypte marsa alam 59
058 egypte marsa alam 58

Over het water van de Nijl varen we naar de overkant. Heel Egypte is kaal en dor maar rond de Nijl is alles groen. Dat had ik wel een beetje gemist.

064 egypte marsa alam 64
067 egypte marsa alam 67
065 egypte marsa alam 6502
066 egypte marsa alam 66

De volgende stop is de Valei der Koningen. Hier werden een groot aantal Faraoís begraven in tombes. Ik  mag er drie gaan bezoeken. Mijn gids wijst me op de vorm van de berg. Deze  heeft de piramide vorm.

073 egypte marsa alam 73
068 egypte marsa alam 68 069 egypte marsa alam 69

Dat moest wel want het was belangrijk dat je in een piramide werd begraven. Het lopen van tombe naar  tombe is geen sinecure het is wel 43 /44 graden Celsius. Petje op en  stevig door drinken, in het hotel had een Italiaanse een zonnesteek. In de  tombes is het verboden te fotograferen dus ik bijna mijn toestel kwijt.

071 egypte marsa alam 71 072 egypte marsa alam 72

Bij een bezoek aan een albast  winkel koop ik een beeldje van Isis (godin der liefde) om mijn verzameling  vrouwen beelden uit te breiden. De laatste stop is de Tempel van  Luxor.

081 egypte marsa alam 81 085 egypte marsa alam 8502
082 egypte marsa alam 82 083 egypte marsa alam 8302 084 egypte marsa alam 8402
086 egypte marsa alam 86 091 egypte marsa alam 9102 093 egypte marsa alam 9302
087 egypte marsa alam 87 088 egypte marsa alam 8802 092 egypte marsa alam 92

Overweldigend die beelden zo groot als die zijn. In Luxor nog een rietsuiker drankje en dan me bij de  Italianen voegen. Ik groet de gids en bestuurder en laat een fooitje achter. Ik kom pas tegen 1uur s'nachts weer aan op Camp Awlad  Baraka.